Repository Universitas Pakuan

Detail Karya Ilmiah Dosen

Lina Novita, Teti Rostikawati, Karina Aulia Fitriani

Judul : PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN KARTU BERGAMBAR TERHADAP HASIL BELAJAR SUBTEMA ORGAN GERAK HEWAN
Abstrak :

This research is a type of quantitative research with a quasi experimental approach which consists of pictorial card media as independent variables and learning outcomes as dependent variables. The purpose of this study for to determine whether there is an influence on the learning outcomes of animal motion organ subthemes through the learning media of illustrated cards. This research uses a quasi experimental method. This research was conducted at Karadenan Kaum State Elementary School in Bogor Regency in the class VA and VB Even Semester of the 2019/2020 Academic Year. The analysis technique used is the prerequisite test data analysis which includes data error normality test, homogeneity variance test, then hypothesis testing using t test. Based on the results of data analysis the learning outcomes obtained through the Learning Card Picture Media with an N-Gain value of 74.62. with 100% mastery learning outcomes and without pictorial card learning media obtained an N-Gain score of 62.86 with 75% mastery learning outcomes. The results of hypothesis testing stated H0 was rejected and Ha was accepted because tcount (3.2036)> ttable (1.99346). Based on the results of the above research, it can be concluded that, there is an influence on the learning outcomes of animal motion organ subthemes through the media of learning cards. The most effective learning media on animal motion organ subthemes is the Picture Card Learning media.

Tahun : 2020 Media Publikasi : Jurnal Nasional Blm Akreditasi
Kategori : Jurnal No/Vol/Tahun : 1 / 4 / 2020
ISSN/ISBN : 2550-0406
PTN/S : Universitas Pakuan Program Studi : PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
Bibliography :

Afandi, M. 2013. Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah.Semarang: Unisulla Press

Anitah, Sri. 2012. Media Pembelajaran.Surakarta : Cakrawala Media.

Arikunto. 2015. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsiyati. 2012. Penggunaan Media Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Deskripsi Siswa Kelas II Sdn Margorejo IV Surabaya. Hal 2.

Arsyad, Azhar. 2017. Media Pemebalajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Djuanda, Dadan. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang komunikatif dan Menyenangkan. Depdiknas. Jakarta.

Hairudin, 2008. Bahan Ajar Cetak Pembelajaran Bahasa Indonesia Jakarta: Dirjen Pendidikan tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Hidayat, Nandang, Teti Rostikawati dan Marris, Muhammad Humam Al Abid. 2019. Pengembangan bahan ajar komik weebtoon untuk meningkatkan hasil belajar biologi siswa sma kelas XI. Jurnal Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS IV, Madiun, p-ISSN: 9772599121008 e-ISSN : 9772613950003

Indriana, Dina, 2011. Ragam Alat Bantu Media Pengajaran Jogjakarta: Diva Pers.

Jihad, A. dan Abdul Haris. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

Masturi. 2014. Pengaruh penggunaan media Kartu Bergambar Terhadap Kemampuan Mendeskripsikan Daur hidup Organisme Dilihat Dari Tingkat Kemandirian Belajar. volume 7. No 1. Hal 39.

Novita, Lina, Elly Sukmanasa, and Mahesa Yudistira Pratama. 2019. Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education 3.2.

Pangesti, Nedyarori Elmodias dan Utami, Sri 2019. Penerapan Media Pembelajaran Flip Chart Untuk Meningkatkan Kemapuan Berfikir Kritis Siswa Kelas X Ipa 2 Sman 1 Sampung. Jurnal Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS IV, Madiun, p-ISSN: 9772599121008 e-ISSN : 9772613950003

Purwanto. 2011. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Slameto. 2013.Belajar Dan Faktor – Faktor Mempengaruhi. Jakarta Rineka Cipta.

Sudjana.2016. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar.Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Sukmanasa, Elly, Tustiyana Windiyani, and Lina Novita. Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Kota Bogor. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) 3.2 (2017): 171-185.

Suprijono, A. 2012. Cooperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suryani, Nunuk. 2018. Media Pembelajaran Inovativ dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar.Jakarta : Prenadamedia Group.

Susilana, Rudi. 2014. Media Pembelajaran. Bandung : CV Wacana Prima.

Taufiq, Agus. 2014. Pendidikan Anak di SD. Tanggerang selatan : Universitas Terbuka.

Windiyani, Tustiyana, Lina Novita, and Anisa Permatasari. 2018. Penggunaan Media Pembelajaran Gambar Fotografi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) 4.1: 91-101.

URL :

 

Document

 
back