Judul | : | Pengaruh Konsep Diri dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemandirian Belajar Mahasiswa PGSD | |||
Abstrak | : | ABSTRACT
This research to study the influence self-concept and parenting pattern toward student learning independence. The research applied to PGSD students at IVE and IVF classes with 56 total samples, take with the saturation sampling technique. The conducted survey was using the causality approach. The technique data analysis used is the correlation statistical test, simple regression and double liniear regression. The hypothesis testing managed at the 0,05 significant rate.
The research dispatched three conclusions: First, there is a possitive and significant influence between self-concept toward student learning independence with the correlation coefficient rxy significant influence between parenting pattern toward student learning independence with the correlation coefficient of rxy = 48,2 and the regression equation of Ì… = 38,549 + 0,260 2. Third, there is a positive and significant influence together between self-concept and parenting pattern toward student learning independence with the correlation coefficient of rxy = 51,0 and the regression equation of Ì… = 15,356 + 0,489 1 + 0,119 2. The result of this research is the student learning independence can be improved by the self-concept and the parenting pattern.
Keywords: Self-Concept, Parenting Pattern, Student Learning Independence, PGSD
|
|||
Tahun | : | 2018 | Media Publikasi | : | Jurnal Nasional Blm Akreditasi |
Kategori | : | Jurnal | No/Vol/Tahun | : | 2 / 2 / 2018 |
ISSN/ISBN | : | 25500406 | |||
PTN/S | : | Universitas Pakuan | Program Studi | : | PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR |
Bibliography | : | Agustiani, Hendrianti. 2006. Psikologi Perkembangan (Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri Pada Remaja). Bandung: Refika Aditama.
Amien, A. Mappadjantji. 2005. Kemandirian
Lokal: Konsepsi Pembangunan, Organisasi dan Pendidikan dari Perspektif Sains Baru. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Ali Mohammad dan Anshori Mohammad. 2009. Psikologi Remaja. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara. Arikunto, Suharsimi. 1998. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Astuti, Dewi Retno. 2005. Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Siswa dalam Belajar Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Sumpiuh Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2005/2006. Skripsi Sarjana. Universitas Negeri Semarang.
Azra, Azyumardi. 2004. “Pergeseran
Paradigma Pendidikan Indonesia Meresponi Globalisasi” pada Seminar Nasional Pendidikan Indonesia “Visi
Pendidikan Indonesia: Menuju Indonesia Baru Melalui Pendidikan. Jakarta: Universitas Pelita Harapan. Ayu Ratnasari, Gita. 2016. Hubungan Antara Motivasi dengan Kemandirian Belajar. Skripsi pada Universitas Pakuan. Tidak Diterbitkan. Ayuba, Milka Pratiwi. 2013. Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Konsep Diri Akademika Siswa. Skripsi pada Universitas Gorontalo.
Dariyo, Agnes. 2007. Psikologi Perkembangan Anak Tiga Tahun Pertama (Psikologi ATITAMA). Bandung: Refika Aditama. Desmita. 2014. Psikologi Perkembangan
Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Widowati, S. Nurcahayani Desy. 2013. Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua, Motivasi Belajar, Kedewasaan dan Kedisiplinan Siswa dengan Prestasi Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Sidoharjo Wonogiri. Skripsi pada Universitas Sebelas Maret. Djaali. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta:
Bumi aksara Djamarah, Syaiful Bahri. 2004. Pola Komunikasi Orang Tua & Anak Dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta. |
|||
URL | : | https://journal.unpak.ac.id/index.php/pedagonal/article/view/851 |