Repository Universitas Pakuan

Detail Karya Ilmiah Dosen

Anggita Aulia Putri, Lina Novita

Judul : HUBUNGAN ANTARA DISIPLIN BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL
Abstrak :

This study aims to find out: there is a relationship between the discipline of learning and the results of learning social science in class V students at Sindangsari Public Elementary School, North Bogor District, Bogor City 2017/2018 Academic Year. This study uses a survey method with a correlational approach to obtain empirical data on learning discipline variables and learning outcomes of Social Sciences variables. The study population was all class V Sindangsari Elementary School, Tanah Baru Village, North Bogor District, Bogor City which amounted to 110 students with a sample of 52 students using simple random sampling technique. Testing the hypothesis using the significance test of the correlation coefficient with the t test, and if t count ≥ t table, then the correlation coefficient is significant. Thus, tcount abel ttable (α = 0.05) that is 24.24 ≥ 1.676 which means the correlation coefficient of learning discipline with social studies learning outcomes is declared Ho rejected, which means that there is a positive and significant relationship between disciplines of learning and social studies learning outcomes. The results of the correlation analysis using the product moment formula which shows a correlation coefficient of 0.96. This shows a strong correlation between the discipline of learning with social studies learning outcomes and a positive direction.

Keywords: Learning Discipline, Social Sciences Learning Outcomes

Tahun : 2018 Media Publikasi : Prosiding
Kategori : Prosiding No/Vol/Tahun : 1 / 1 / 2018
ISSN/ISBN : 978-623-90058-2-5
PTN/S : Universitas Pakuan Program Studi : PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
Bibliography :

Ardi, Minal. 2012. Pengaruh Pemberian Hukuman Terhadap Disiplin dalam Belajar. Pontianak: Program Studi PPKn STKIP PGRI Pontianak. (Online), Vol. 8, No. 1, 12 halaman.

Ariananda, S Eka.  Husan, Syamsuri.  dan Rakman, Maman 2014. Pengaruh Kedisiplinan Siswa di Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Teknik Pendingin. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia. Dalam Journal of Mechanical Egineering Education, Vol.1, No.2.

Kristiyanti. 2016. Hubungan Disiplin Belajar dengan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas IV SD Se-Gugus Diponegoro Kecamatan Banyubiru Kabupaten Semarang. Semarang: Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.

Purwanto. 2011. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Rachmawati, Dian, Nisa. 2014. Hubungan antara Disiplin Belajar dengan Hasil Belajar PKN di Sekolah Dasar Negeri Sumber Jaya 04 Tambun Selatan Kabupaten Bekasi. Bekasi: Universitas Islam. Pedagogik Vol. II, No. 2, September 2014. Tersedia di: (01 Juni 2018)

Rahartiwi, Meitri. 2016. Hubungan antara Kedisiplinan dengan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Gugus Srikandi Semarang Barat. Semarang Barat:Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Semarang.                        

Elly, Rosma. 2016. Hubungan Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar Negeri 10 Banda Aceh. Aceh: Universitas Syiahkuala. Dalam Jurnal Pesona Dasar Vol. 3 No.4, Oktober 2016.11 halaman.

Rusman. 2015. Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Rusyan, Tabrani.  A, H, Lalan, Suherlan. dan H, Slamet. 2013. Membangun Disiplin Karakter Bangsa. Jakarta: PT. Gilang Saputra Perkasa.

Sardjiyo. Sugandi, Gigih. dan Ischak. 2008. Pendidikan IPS di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sukmanasa, Elly. 2016. Hubungan Antara Disiplin Belajar dengan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Bogor:  Universitas Pakuan.

Suryadi. 2007. Cara Efektif Memahami Perilaku Anak Usia Dini. Jakarta: Perpustakaan Nasional Katalog dalam Terbitan.

Susanto, Ahmad. 2014. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Group.

Wiyani, Ardy, Novan. 2013. Manajemen Kelas. Jogjakarta: Ar-Ruzmedia.

URL :

 

Document

 
back